بزرگترین شکست های فناوری در سال ۲۰۲۱

بزرگترین شکست های فناوری در سال ۲۰۲۱

تجهیزات جانبی: سال 2021 که واکسن های کووید قابل دسترس شدند اما پاندمی برای یک سال دیگر ادامه پیدا کرد، برای خیلی از افراد آمیزه ای از امید و چالش بود و در این شرایط فناوری بااینکه همه ما را سرگرم و مرتبط نگه داشت اما در عین حال زندگی ما را مشکل تر کرد.



به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایسنا، امسال دفعاتی پیش آمد که فناوری گرفتار اشتباه شد یا بطور کامل عمل نکرد که از میان آنها می توان به قطعی های خدمات غول های اینترنتی و حملات باج افزاری فلج کننده و سلسله مسائلی برای شرکت مِتا (فیس بوک سابقش) اشاره نمود.

پایگاه خبری سی ان ان بیزنس در گزارشی به بررسی قابل توجه ترین شکست های دنیای فناوری در سال ۲۰۲۱ پرداخته است که عبارتند از:

درز گسترده دیتا در فیسبوک و لینکدین

کارشناسان امنیت سایبری در آوریل اعلام نمودند اطلاعات شخصی نیم میلیارد کاربر فیسبوک شامل شماره تلفن، تاریخ تولد و نشانی ایمیل آنها در وب سایت مورد استفاده هکرها انتشار یافته است. فیسبوک در آن زمان اعلام نمود که این اطلاعات در سال ۲۰۱۹ از پروفایل کاربران به سرقت رفته بود و رخنه مذکور در آن زمان ترمیم شده بود. این واقعه نشان داد که تا چه حد شرکتهایی که میزان زیادی اطلاعات شخصی را جمع آوری می کنند در مقابل عوامل خلافکار، لطمه پذیر هستند.

همچنین در آوریل لینکدین تایید نمود که اطلاعات شخصی از پروفایل حدود ۵۰۰ میلیون نفر برای فروش در یک وب سایت هکری عرضه شده است. لینکدین در آن زمان اعلام نمود اطلاعات به فروش گذاشته شده در حقیقت دیتایی بوده است که از شماری از وب سایتها و شرکتها جمع آوری شده است و رخنه اطلاعاتی لینکدین نبوده است.

اشتباه اپلیکیشن سیتیزن در شناسایی یک آتش افروز

استارتاپ سیتیزن که هشدارهای جرم لحظه ای ارسال می کند در ماه مه یک جایزه ۳۰ هزار دلاری جهت کمک به شناسایی فردی گذاشت که عامل شروع یک آتش سوزی حیات وحش در لس آنجلس بود. اطلاعات شامل عکس مردی که به اپلیکیشن سیگنال ارسال شد، موجب دستگیری یک مظنون توسط پلیس شد اما مشکل اینجا بود که وی به اشتباه شناسایی شده بود.

شرکت سیتیزن از محصول جدیدی به نام OnAir در اپلیکیشن خود بمنظور انتشار اطلاعات درباره مظنون بهره برده بود اما قبل از پخش اطلاعات، پروتکل های احراز هویت خودرا دنبال نکرده بود.

حملات باج افزاری مشکل ساز شدند

حملات باج افزاری که طی آن هکرها به سیستم کامپیوتری دسترسی پیدا کرده و اطلاعات را برای دریافت پول از یک شرکت یا سازمان به گروگان می گیرند، در سال ۲۰۲۱ رشد شایان توجهی پیدا کرد؛ به ویژه حملاتی که شرکتها و زیرساختهای حساس را هدف می گیرند. حمله بزرگی که در ماه مه به سیستم شرکت کلونیال پایپ لاین انجام شد، لطمه پذیری زیرساختهای حساس آمریکا در مقابل چنین جرایمی را بارز کرد.

کلونیال پایپ لاین یکی از بزرگترین خطوط لوله سوخت در آمریکا را اداره می کند و در نتیجه این حمله باج افزاری مجبور شد فعالیت شبکه خودرا متوقف نماید. مدیرعامل کلونیال پایپ لاین بعدها اذعان کرد که ۴.۴ میلیون دلار باج برای پس گرفتن شبکه شرکت و برقراری فعالیت پرداخت کرده است. بازرسان وزارت دادگستری آمریکا در ژوئن اعلام نمودند ۲.۳ میلیون دلار از این پول که در قالب رمزارز به هکرها پرداخت شده بود را پس گرفتند.

دو قطعی موقتی که بخش بزرگی از اینترنت را فلج کرد

این اتفاق دو بار در کمتر از دو هفته روی داد و بخشهای وسیعی از اینترنت به علت قطعی ها در شرکتهای فناوری که بیشتر مردم هیچ گاه درباره آنها نشنیده اند فلج شد. این قطعی ها به سرعت شناسایی و برطرف شدند اما نشان دادند ما تا چه حد به اینترنت وابسته هستیم و اینترنت تا چه حد می تواند متزلزل باشد.

نخستین قطعی در هشتم ژوئن روی داد و وب سایت های بی شماری شامل رِدیت، سی ان ان، آمازون و بسیاری دیگر به علت قطعی شبکه تحویل محتوای "فستلی" از دسترس خارج شدند. سپس در ۱۷ ژوئن مسئله ای در شرکت "آکامی تکنولوژیز" روی داد و وب سایت های متعلق به ساوت وست ایرلاینز، یونایتد ایرلاینز، بانک کامن ولث استرالیا و بازار سهام هنگ کنگ قطع شدند.

قطعی "فستلی" ظرف یک دقیقه شناسایی شد و برای بیشتر وب سایت هایی که از دسترس خارج شده بودند کمتر از یک ساعت طول کشید در حالیکه آکامی ظرف چند ثانیه به مشتریانش درباره قطعی اطلاع داد و موفق شد در مدت چهار ساعت مشکل را برطرف کند.

این موارد تنها قطعی های بزرگ اینترنت در سال ۲۰۲۱ نبودند. خدمات رایانش ابری آمازون در دسامبر با سه قطعی روبرو شد که به مشکلات دسترسی به وب سایت های دیسنی پلاس، اسلک، نت فلیکس، هولو و بسیاری دیگر منجر گردید. این قطعی ها بر کارهای لجستیکی آمازون در فصل مهم خرید تعطیلات هم تاثیر گذاشت.

روز خیلی خیلی وحشتناک فیس بوک

دوشنبه چهارم اکتبر از خیلی از جهات روز وحشتناکی برای شرکت فیسبوک بود که اندکی پس از آن به مِتا تغییر نام پیدا کرد. شب قبل فرانسس هوگن، افشاگر فیسبوک، هویت خودرا در برنامه ۶۰ دقیقه افشا کرده و مدعی شده بود این شرکت اطلاع داشت چگونه شبکه های اجتماعی اش برای انتشار اطلاعات نادرست، نفرت پراکنی و خشونت مورد استفاده قرار گرفته اند. هوگن قبل از آن منبع ناشناس درز هزاران صفحه سند داخلی فیسبوک بود که دستمایه سلسله گزارشهای روزنامه وال استریت ژورنال قرار گرفته بود و به فایلهای فیسبوک شهرت پیدا کرده بود.

سپس روز دوشنبه قطعی بزرگی صورت گرفت که موجب غیرقابل دسترس شدن فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام برای مدت طولانی شد که تغییر پیکربندی عامل آن اعلام گردید. ارزش سهام فیسبوک در حالیکه تلاش می کرد به مسئله قطعی خدمات و افشاگری هوگن در تلویزیون رسیدگی کند، ریزش کرد و این شرکت خودرا برای تحقیقات رگولاتوری بیشتری آماده کرد برای اینکه قرار شد هوگن روز بعد در مقابل اعضای کنگره شهادت دهد. و همان روز این شرکت خواهان رد شکایت ضد انحصارطلبی شد که مقابل این شرکت توسط کمیسیون تجارت فدرال تنظیم شده بود.

این روز، پیش بینی کننده اتفاقات بیشتر در آن ماه بود. اواخر اکتبر کنسرسیومی متشکل از ۱۷ سازمان خبری آمریکایی گزارشهای خودرا منتشر نمودند که مبتنی بر اسنادی شامل اطلاعات افشا شده به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا بود و توسط وکیل حقوقی هوگن به شکل ویرایش شده در اختیار کنگره قرار گرفته بود. این گزارشها مربوط به جزئیات نحوه استفاده از فیسبوک برای هماهنگی حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره و استفاده قاچاقچیان انسان از این شبکه اجتماعی برای سوءاستفاده از افراد بود.

درس عبرت زیلو درباره برآورد قیمت خانه با هوش مصنوعی

در نوامبر شرکت زیلو اعلام نمود "زیلو آفرز" را به علت غیرقابل پیش بینی بودن در پیش بینی قیمتهای خانه و بسیار فراتر بودن از حد انتظار این شرکت، تعطیل می کند. این خبر اذعان به شکست این شرکت ملکی بود که در سه ماهه سوم ارزش موجودی خودرا ۳۰۴ میلیون دلار کم کرد و با ریزش ارزش سهام روبرو شد و اعلام نمود دو هزار شغل که معادل یک چهارم از کارکنانش بود را حذف می کند.

اما به منزله چرخش معکوس از اوایل سال بود که این شرکت با اطمینان نسبت به توانایی خود جهت استفاده از هوش مصنوعی برای برآورد ارزش خانه ها ظاهر شده بود و نشان داد استفاده از هوش مصنوعی برای برآورد ارزش یک خانه تا چه حد می تواند چالش برانگیز باشد.

خودران کامل تسلا رانندگان را به وحشت انداخت

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا مدت ها از نرم افزار خودران کامل این شرکت خودروسازی برقی تعریف می کرد اما در انتهای سال ۲۰۲۱ این نرم افزار نه فقط بطور کامل اتوماتیک نیست بلکه قابلیتهای دستیار راننده ای دارد که کاربران را ملزم می کند موافقت کنند که باید در پشت فرمان در وضعیت آماده باش قرار بگیرند تا در صورت لزوم کنترل فرمان را به دست بگیرند. به علاوه تنها شمار کوچکی از رانندگان تسلا همچون گروهی که ۱۰ هزار دلار برای نسخه بتای این توانایی پرداخت کرده اند، توانسته اند تا حالا آنرا امتحان کنند.

و در حالیکه این توانایی فوق العاده به نظر می آید اما رانندگانی که از آن بهره برده اند می گویند اغلب مطمئن نیستند خودرویشان در مرحله بعد چه حرکتی خواهد نمود و این مسئله وقتی پشت فرمان یک خودروی چند هزار پوندی قرار می گیرید، وضعیت ترسناکی به نظر می آید.





منبع:

1400/10/07
11:21:45
5.0 / 5
621
تگهای خبر: اینترنت , تكنولوژی , خدمات , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403