عضو مجمع فعالان صنعت سی. ان. جی خبر داد:
صرفه جویی 350 میلیون لیتر بنزین با گازسوز کردن 200 هزار خودرو
به گزارش تجهیزات جانبی عضو مجمع فعالان صنعت سی. ان. جی کشور اظهار داشت: در 2 سال قبل با سی. ان. و جی سوز کردن حدود 200 هزار دستگاه خودرو، صرفه جویی 350 میلیون لیتری در مصرف بنزین حاصل شده است و انتظار می رود با اجرای کامل مصوبه شورای اقتصاد دراین زمینه، صرفه جویی بالاتری حاصل شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «نوید خاصه باف» امروز (شنبه) در نشست خبری اضافه کرد: شورای اقتصاد در سال ۹۸ مصوبه طرح ملی دوگانه سوز کردن خودرو های عمومی و شخصی را ابلاغ نمود که طی آن مقرر بود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی (شامل وانت بار و تاکسی) بصورت رایگان دوگانه سوز شود.
وی بیان داشت: این مصوبه در میانه راه اجرا، با اصلاحیه ای مواجه گردید که اجازه می داد خودرو های مسافربرهای شخصی و تاکسی های اینترنتی نیز دوگانه سوز شود.
این مقام صنفی اشاره کرد: از آن زمان تا حالا فقط ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز شده است و خصوصاً مواجهه با پاندومی کرونا و همین طور کمبود ارز در کشور، اجرای آنرا با کندی همراه کرد.
وی افزود: آمار صرفه جویی روزانه ۲۳ میلیون لیتری در کشور ناشی از دوگانه سوز کردن خودرو ها در حالی است که کشور چین با هفت میلیون دستگاه خودروی دوگانه سوز، روزانه در مصرف ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می کند و دلیل آن، تمرکز بر دوگانه سوز کردن خودرو های سنگین و تجاری است؛ نکته ای که در کشورمان از آن غفلت شده است.
عضو مجمع فعالان صنعت سی. ان. جی کشور یادآوری کرد: از شروع این طرح مقرر بود ۱۰۰ هزار دستگاه مینی بوس و ۴۰ هزار دستگاه اتوبوس سی. ان. جی سوز شوند، اما اجرائی نشد.
وی اظهار داشت: قبل از استقرار دولت سیزدهم هیچ نقطه روشنی از آینده این قراردادها و همین طور طراحی برنامه جامعی در این خصوص وجود نداشت، اما با روی کار آمدن دولت آیت الله رییسی امیدواریم اقدامات لازم برای اجرای این طرح صورت گیرد.
خاصه باف تصریح کرد: در صورتیکه صنعت سی. ان. جی زمینه اشتغال به کار مستقیم بیش از ۳۰ هزار نفر را فراهم نموده، اما برخی نمایندگان خانه ملت بدون مطالعه و با اتکا به سخنان چند نفر دلال، قراردادهای یاد شده را غیراستاندارد توصیف می کنند که با شرکت هایی غیراستاندارد منعقد شده است.
وی اشاره کرد: امروز کیت و کپسول سازان ایرانی ضمن بومی سازی کامل این صنعت، محصولات شان را به روسیه، کشورهای حوزه اوراسیا و حتی برخی کشورهای اروپایی صادر می کنند و از استاندارد «گوس» روسیه برخوردار می باشند، اما جالب است که اجازه استفاده از این استانداردها در تولید داخل داده نمی گردد.