بررسی وضعیت گیم سازی آنلاین؛

بازی سازها گیم آور می شوند!

بازی سازها گیم آور می شوند!

تجهیزات جانبی: تجهیزات جانبی: امروزه در جهان صنعت بازی سازی از با اهمیت ترین و پردرآمدترین صنایعی مدرن است. چند ماهی می شود که محدودیت دسترسی به اینترنت این صنعت را در کشورمان، تحت تاثیر قرار داده است.


ایسناپلاس: در یک هفته اخیر، از طرف رییس جمهور دو تصمیم درباب بهبود و بررسی وضعیت اینترنت این روزهای کشورمان گرفته شد که برای خیلی از کسب و کارهای اینترنتی امیدبخش بود. یکی از نمایندگان آگاهی داد رییس جمهور بوسیله نامه ای به وزیر ارتباطات خواهان بررسی «لزوم بازگرداندن اینترنت به شرایط عادی و فراهم کردن دسترسی مردم به اینترنت آزاد» شده است. دومین اقدام رییس جمهور نیز امضای حکم دبیری شورای عالی فضای مجازی بود که در بند ۱۱ آن رییس جمهور از دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی، بازبینی در سیاست های مسدود سازی فضای مجازی را خواهان شده بود و بر «توجه به اقتضائات نوین فضای مجازی» تاکید کرده است. حال سوال اینجاست این بازبینی و اقتضائات در عرصه بازی های اینترنتی چطور می تواند محقق شود؟
همچون صنایع در رابطه با اینترنت و لطمه پذیر این حوزه صنعت بازی سازی است. آمار و ارقام انتشار یافته از طرف بنیاد ملی بازی های کامپیوتری نشان میدهد که ۳۴ میلیون گیمر در کشورمان فعال می باشند و ۵۸ درصد از این عدد، گیمرهایی هستند که آنلاین بازی می کند.
می توان گفت باتوجه به جمعیت کشور این تعداد از گیمرها، رقمی قابل قبول است و نشان میدهد که صنعت بازی سازی در کشورمان می تواند به صعنتی با گردش مالی قابل توجه تبدیل گردد. از طرفی دیگر، گیم و بطور کلی بازی های کامپیوتری و حتی موبایلی برای کودکان و نوجوانان امروزی صرف سرگرمی نیست و در جهان امروز به عنوان محتوای فرهنگی یا بستر تولید محتوای فرهنگی بسیار پراهمیت اند.
واقعیت این است که صنعت بازی سازی با وجود تاکید چندباره رهبری درباب توجه به شرکت های دانش بنیان، توجه به محصولات این شرکتها و اقتصاد دانش بنیان در سخنرانی های گوناگون اما این شرکتها آنگونه که باید جدی گرفته نمی شوند. چند ماهی نیز می شود که محدودیت های پیش آمده در دسترسی به اینترنت به مشکلات صنفی قبلی بازی سازان قبلی افزوده شده و حالا بطور کل، تمام این صنعت و نیروی انسانی در رابطه با آن در کشورمان، در خطر هستند.
در جهان امروز؛ صنعت بازی سازی به اندازه سینما جدی گرفته می شود چونکه بازی ها بستری مناسب برای ارائه محتوای فرهنگی متناسب با یک کشور محسوب می شوند و بوسیله تولید بازی برای گروههای مختلف سنی، همزمان آموزش های فرهنگی را نیز می توان پیش می برند.
بازی سازان به حضور بین المللی نیازمندند
صادق جبلی مدیرعامل و موسس مجموعه شرکت های طراحان سفید در گفتگو با ایسنا می گوید که حجم ارسالی به سرورها در کار ما، حجم های بسیار بالایی هستند و حرف از چند مگ یا چند کیلوبایت نیست چونکه در بیشتر مواقع تا چند گیگ حجم هم پیش می روند. « به جهت اینکه ما بتوانیم کار تیمی مان را پیش ببریم تا فرد بعدی برای نیز بتواند کارش را انجام دهد، در هر شرایطی باید حجم مورد نظرمان را به سرور ارسال نماییم. وقتی اختلال به وجود می آید، با سرعت کم بطورمثال پیش می آمد که در ۲۰ دقیقه تنها یک گیگ ارسال شود. بعد از ۲۰ دقیقه نیز یکباره اختلال به وجود می آمد و اینترنت قطع می شد. در نهایت ما باید خداحافظی می کردیم با تمام تلاشی که برای ارسال محتوای مان صرف کرده بودیم. برای همین کار تیمی مان به شدت افت کرد و چون از نظر اپراتور ما حجم را خرج کرده بودیم، از نظر مالی از طرف اپراتورها هم تحت فشار بودیم. از جانب دیگر تعداد افراد تیم مان کم شد و موجب شد تا کارها به درستی انجام نشوند.»
جبلی معتقد می باشد که این اتفاق ریسک سرمایه گذاری های خطرپذیر را بالا برد.« وقتی برخی تصمیمات از مسئولان موجب افول و نزول یک صنعت می شوند؛ در نتیجه مردم نیز حق دارند تا بر روی چنین صنایعی هم سرمایه گذاری نکنند. هنگامی که بازی ها، پلی استور و اپ استور فیلتر شدند، تنها کافه بازار و مایکت در این بین باقی ماندند. اصل بازار ما، بازار بین المللی است. ما بازار کشور خودمان را حفظ می نماییم اما نیازمند درآمد و انتشار بین المللی نیز هستیم. همین مسئله هم موجب متضرر شدن ما از نظر مالی شد.»


تعداد افراد تعدیل شده در این زمان بسیار بالا بود. جبلی در ادامه سخنان خود درباره ی ضررهای وارد شده به مجموعه اش این را می گوید.«این کار با قطعی اینترنت شروع شد. از مهر ماه تا به امروز حدود ۱۵ الی ۲۰ نفر از نیروهای اصلی مان را تعدیل کردیم. همین طور خیلی از پروژه هایمان را هم کنسل کردیم. این دو مسئله بسیار ما را آزار داد. توجیه و دلیل مان برای تعدیل نیز این بود که سرمایه گذاری خطرپذیر، حالا دیگر به شدت ریسک بالایی دارند، کارها پیش نمی رفت و زمان معین تحویل پروژه ها را هم از دست می دادیم.»
آب سرمان گذشته است
مدیرعامل و موسس مجموعه شرکت های طراحان سفید عنوان می کند که در این۵ ماه هر اتفاقی را که یک شرکت ممکنست از سر بگذارند، مجموعه های تحت مدیریتش نیز از سرگذارنده است. وی در ادامه گفتگوی خود با ایسنا درباره ی مهاجرت نیروی انسانی فعال در این عرصه نیز هشدار می دهد.«اگر به لینکدین سر زده باشید، خیلی از کاربران ایرانی گزینه آماده به همکاری اکانت شان روشن است. چونکه یا از کار قبلی شان تعدیل شده اند و یا این که شرایط به حدی بد بوده که مجبور شده اند به سراغ یک کار جدید بروند. با خیلی از دوستانم که صحبت می کردم، همیشه این دغدغه وجود داشت که با اجرائی شدن ایده اینترنت ملی مقرر است چه اتفاقی را از سر بگذارنیم و چگونه از طرف دولت حمایت شویم؟ متاسفانه در صنعت بازی سازی، ما هیچ جایگزینی برای تکست ادیتورها یا ویدئو ادیتورها در صورت ملی شدن اینترنت نداریم.»
او به این نکته اشاره می کند که در تمام مدت بر روی اپلیکیشن های سوشال مدیا سرمایه گذاری شده و نه فقط کیفیت کافی سوشال مدیاهای خارجی را ندارند بلکه مردم هم اقبال کافی به این اپلیکیشن ها ندارند.«پیامرسان های ملی نیز برای تولید و توسعه به محیط برنامه نویسی خارجی نیاز دارند. اگر محدودیت دسترسی به اینترنت وجود نداشته باشد، چطور می توان همین پیام رسان های ایرانی را ارتقا داد؟ سامانه ای به نام ONLIN.۴۰۳ برای دور زدن تحریم ها از طرف وزارت ارتباطات معرفی گردید. متاسفانه این سامانه به شدت ضعیف بود. انتظار ما این است وقتی سامانه ای از طرف دولت معرفی می شود، در پس آن توسعه و برنامه محکمی وجود داشته باشد و در نخستین استفاده، یوزر گرفتار مشکل نشود. بجای این که با قوی کردن زیرساخت داخلی در کنار نسخه خارجی رقابت ایجاد نماییم، بطور کامل دسترسی به نسخه خارجی را فیلتر می نماییم. با این شیوه ما نمی توانیم در عرصه بین الملل رقابت نماییم برای همین نیروی انسانی ما به فکر مهاجرت می افتد.»
برای پیشرفت باید از منطقه امن خارج شویم
ابوالفضل صادق مدیر استدیو تتراپازل است. تمام بازی های این استدیو آنلاین هستند اما صادق می گوید مشکل محدودیت دسترسی به اینترنت، مشکل تمام بازی سازان است.«بازی سازان و مسئولان ظاهرا حرف یکدیگر را متوجه نمی شوند. متاسفانه نتیجه این رویه چیزی به جز کوچ دسته جمعی نیروی انسانی، تیم ها به کشورهای همسایه و در نهایت ریشه صنعت بازی سازی در کشور خشک خواهد شد. باید این واقعیت را بپذیریم که اگر تا سال آینده این وضعیت ادامه داشته باشد، ما دیگر بازی ساز نخواهیم داشت و استورهای ایرانی فقط بازی های تولید خارج را در پی خواهد داشت. همین طور بازار ایران از اولویت بازی سازان خارج خواهد شد »


صادق ادامه می دهد: «ما بازی هایی داریم که هم در داخل کشور و هم خارج از کشور کابر دارند. با عنایت به این که ارتباط ما از نظر کیفی با کاربران مان بسیار پایین آمده است؛ ما باید از یکسری کاربر و یوزر بگذریم. یا بپذیریم که یوزرهای داخل ایران از بین بروند و یا یوزرهای خارج از کشور. چونکه مجبوریم تنها در یکی از این دو جا سرورها را نگه داریم. بازی سازانی که حجم یوزرهای خارجی شان بیشتر است، عمدتاً یوزرهای خارج از کشور را نگه می دارند و بیخیال یوزرهای داخلی می شوند. بازی سازانی که یوزرهایشان در ایران بیشتر است هم ارتباط شان را به یوزرهای داخلی محدود می کنند. یعنی در نهایت بازی ساز باید انتخاب نماید چگونه متضرر شود.»
او معتقد می باشد که بنیاد ملی بازی های کامپیوتری تنها مجری تصمیمات کلان در این عرصه هستند و لطمه های یک تصمیم مانند محدودیت دسترسی به اینترنت یا فیلترشدن گوگل پلی بوسیله این بنیاد، کارشناسی و بررسی نمی شود.«واقعیت این است که استارتاپ های بسیاری به علت چنین مشکلاتی از بین رفتند. به علت فیلترشدن گوگل پلی ۵۰ الی ۶۰ درصد درآمد بازی سازان از بین رفته است. به نظر من مشکل این است که مسئولان این حوزه نمی خواهند به فرآیند پیگیری برای حل چنین مشکلاتی ورود پیدا کنند. این درد است. چونکه اگر بدنبال پیشرفت باشیم، باید کمی از منطقه امن خودمان خارج شویم که متاسفانه چنین اقدامی از طرف مسئولان مرتبط نمی بینیم.»




منبع:

1401/12/08
15:46:00
5.0 / 5
538
تگهای خبر: آموزش , اپراتور , اینترنت , بین المللی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
تجهیزات جانبی
93z.ir - مالکیت معنوی سایت تجهیزات جانبی متعلق به مالکین آن می باشد - 1397 تا 1403