طرح جدید ناسا برای ساخت نخستین موتور هیبریدی-الکتریکی موشک
تجهیزات جانبی: تجهیزات جانبی: ناسا طرح جدیدی را برای ساخت هسته هیبریدی-الکتریکی موتور موشک آغاز نموده است که می تواند نیاز به سوخت را تا 10 درصد کم کند.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایسنا، ناسا به زودی طراحی یک مفهوم جدید موتور موشک را برای نسل بعدی هواپیماهای فوق کارآمد شروع خواهدنمود.
به نقل از ناسا، به عنوان قسمتی از هدف ناسا برای پایدارتر کردن صنعت هوانوردی، این آژانس درحال توسعه یک هسته کوچک برای یک موتور موشک توربوفن هیبریدی-الکتریکی است که می تواند سوزاندن سوخت را تا ۱۰ درصد در مقایسه با موتورهای امروزی کم کند.
هسته موتور موشک جایی است که هوای فشرده با سوخت ترکیب می شود و برای تولید نیرو مشتعل می شود. با کوچک تر کردن این هسته می توان بازدهی سوخت را بهبود بخشید و انتشار کربن را کم کرد.
هدف این پروژه موسوم به «هسته هیبریدی حرارتی کارآمد»(HyTEC)، نشان دادن هسته فشرده و آماده کردن این فناوری جهت استفاده در موتورهایی است که نیروی هواپیماهای نسل بعدی را در دهه ۲۰۳۰ تامین می کنند. پروژه HyTEC یک مولفه کلیدی از «مشارکت ملی پرواز پایدار»(SFNP) ناسا بشمار می رود.
پروژه HyTEC برای دستیابی به هدف بلندپروازانه خود در دو فاز ساختاربندی شده است.
فاز ۱ که درحال تکمیل است، بر انتخاب فناوری ها جهت استفاده در نمایشگر اصلی متمرکز می شود. فاز ۲ که از اکنون شروع می شود، شامل طراحی، ساخت و آزمایش یک هسته فشرده با همکاری شرکت «جی ای اروسپیس»(GE Aerospace) خواهد بود. «آنتونی نرون»(Anthony Nerone) سرپرست پروژه HyTEC در «مرکز تحقیقات گلن» ناسا اظهار داشت: فاز ۱ پروژه HyTEC درحال به انتها رسیدن است و ما درحال پیشرفت به فاز ۲ هستیم. این مرحله در یک آزمایش هسته به اوج خود می رسد که فناوری را اثبات می کند تا بتوان آنرا به صنعت انتقال داد.
قبل از این که پژوهشگران بتوانند پروسه طراحی و ساخت هسته را شروع کنند، باید مواد جدید و نوآورانه ای را جهت استفاده در موتور کشف می کردند. پژوهشگران HyTEC بعد از سه سال پیشرفت بسیار سریع، راهکار هایی را ارائه دادند. نرون افزود: ما از روز اول روی لیزر متمرکز بودیم. ما پروژه را با اهداف و معیارهای فنی معینی برای دستیابی به موفقیت شروع کردیم و تا حالا مجبور نبوده ایم که مسیر هیچ یک از آنها را تغییر دهیم.
برای کوچک کردن اندازه یک هسته و حفظ همان سطح رانش، گرما و فشار باید در مقایسه با موتورهای جت استاندارد امروزی افزایش یابند. این بدان معناست که هسته موتور باید از مواد بادوام تری ساخته شود تا بتواند دماهای بالاتر را تحمل کند. این پروژه علاوه بر انجام دادن پژوهش روی مواد، آیرودینامیک پیشرفته و سایر عناصر فنی کلیدی را نیز مورد بررسی قرار داد.
فاز ۲ بر طبق فاز ۱ تولید شده است تا یک هسته فشرده را برای آزمایش زمینی عرضه نماید که قابلیت های HyTEC را ثابت می کند. نرون اظهار داشت: فاز ۲ بسیار پیچیده است. این فقط یک نمایش نیست. کاری که ما انجام می دهیم، پیش تر انجام نشده و شامل خیلی از فناوری های متفاوت می باشد که با هم ترکیب می شوند تا نوع جدیدی را از موتور تشکیل دهند.
فناوری های آزمایش شده در پروژه HyTEC به ایجاد نسبت بای پس بسیار بالاتر، هیبریداسیون و سازگاری با سوخت های پایدار هوانوردی کمک می کنند.
مفهوم HyTEC با کاهش اندازه هسته و افزایش اندازه توربوفن و در عین حال حفظ خروجی یکسان نیروی رانش، سوخت کمتری را مصرف می کند و انتشار کربن را می کاهد.
«کاتلین موندینو»(Kathleen Mondino) که به سرپرستی فناوری های برنامه «رایز»(RISE) در جی ای اروسپیس کمک می نماید، اظهار داشت: پروژه HyTEC یک بخش جدایی ناپذیر از برنامه رایز ماست. جی ای اروسپیس و ناسا یک سابقه طولانی را در همکاری برای پیشبرد تازه ترین فناوری های هوانوردی دارند. پروژه HyTEC بر این رابطه استوار است تا به ترسیم آینده پروازهای پایدارتر کمک نماید.
یکی دیگر از قطعات این پازل، هیبریداسیون است. قابلیت هیبریدی-الکتریکی HyTEC به این معناست که هسته با نیروی الکتریکی تقویت می شود تا مصرف سوخت و انتشار کربن را کم کند.
نرون اظهار داشت: این موتور نخستین موتور هیبریدی-الکتریکی است و امیدواریم نخستین موتور هیبریدی-الکتریکی هواپیماهای مسافربری نیز باشد.
منبع: تجهیزات جانبی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب