استاد علوم ارتباطات:
پادكست یكی از نیازهای جامعه امروز است
استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری مسابقه پادكست ریلی برای خبرنگاران اظهار داشت: پادكست یكی از نیازهای جامعه امروز است.
احسان شاه قاسمی روز جمعه به خبرنگار فرهنگی ایرنا اضافه کرد: گسترش تکنولوژی های ارتباطی و زمان اندک مردم سبب شده تا رسانه های نوین نقش بی بدیل را در جامعه ایفا کنند و در این راه پرشتاب که هر روز شاهد رویش یک وسیله ارتباطی جدید هستیم، نقش پادکست در راندمان و مدیریت زمان مخاطب، اهمیت خودرا بیش از پیش نشان داده است.
وی اضافه کرد: در این خصوص راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر آن شد تا با برگزاری اولین مسابقه پادکست ریلی ویژه خبرنگاران، از مشارکت اهالی رسانه بهره مند شود.
شاه قاسمی، پادکست را با وجود گسترش شبکه های مجازی دیداری یکی از نیازهای روز جامعه خواند و اظهار داشت: در پادکست چون مخاطب فقط با صدا روبرو است باید قدرت تصویرسازی خودرا به کار بیاندازد تا به درک کافی از محتوا برسد. در صورتیکه در اینستاگرام و یا تلگرام تصاویر موجب می شوند تا مخاطب هر چه سریعتر به فهم محتوای تولید شده برسند. البته از نظر کاهش میزان استفاده از حجم ترافیک نیز در مقایسه با محتواهای تصویری پادکست ها مقرون به صرفه تر هستند.
وی افزود: قابلیت دسترسی سهل و در هر لحظه و هر مکانی مورد استفاده قرار گرفتن پادکست نیز از نقطه قوت دیگر آن بشمار می رود که خیلی از تولیدکنندگان را به سمت آن سوق داده است. چون که این نوع از محتوای تولیدی در اینترنت علاوه بر زمان اندک، مدیریتی در دسترس را برای مخاطبانش فراهم می آورد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: به نظرم پادکست سازان، در سال های آینده سازمان دهی بیشتری پیدا کنند و باتوجه به زمان اندک و مدیریت تعاملی مخاطبان توجه خاصی به آن نشان دهند.
وی، توجه به ملاحظات زمان، موضوع و خیلی از واقعیت های دیگر را به خبرنگاران سفارش کرد و اظهار داشت: در تولید پادکست مخاطب پسند باید شیوه های مختلف ساختی را مد نظر قرار داد و برای تولید آن باید از زبان خاصی بهره گرفت. یعنی تولید کنندگان پادکست باید خودرا جای مخاطب بگذارند و نسبت به محتوایی که تولید می کنند از هر نظر آنرا رصد کنند تا نسبت به نقاط قوت و ضعف آن آگاه باشند.
شاه قاسمی اضافه کرد: به صورتی این همذات پنداری با مخاطب می تواند به فعالان این حوزه کمک نماید تا در تولید پادکستی مخاطب پسند موفق شوند. از نظری دیگر باید توجه داشت که اگر برای محتوایی با موضوعی خاص تولید محتوا صورت می گیرد باید از زبان و لحنی متناسب با همان موضوع خاص بهره گرفت تا باورپذیری آن نزد مخاطب فزاینده شود.
وی، توجه به موضوع و زمان را همچون مواردی دانست که باید توسط شرکت کنندگان در مسابقه پادکست ریلی مورد توجه قرار گیرد و افزود: شرکت کنندگان در چنین مسابقاتی باید تولیدات خودرا با ایده و اندیشه ای در رابطه با موضوع فراخوان و برمبنای شفافیت و وضوح در ارائه تولید نمایند. بعنوان مثال در این مسابقه باید فکر کرد چه چیزی می تواند در ارتباط با قطار، سفر و یا مسافر تولید کرد که برای مخاطبان و برگزار کنندگانش مفید واقع شود و پس از شناسایی این موارد مهم باید اهتمام کرد تا با روایتی جذاب به سراغ ساخت آن رفت.
این مترجم کتاب های ارتباطات با اشاره به تفاوت های پادکست و رادیو اظهار داشت: یکی از خاصیت های رسانه های مجازی و به ویژه پادکست ها، انعطاف پذیری آنها است که شما هر وقت و در هر مکان که بخواهید می توانید آنرا گوش دهید اما در رادیو که یک رسانه گذرا و معطوف به زمان خاصی است، اگر شما یک برنامه را از دست دهید دیگر نمی توان به آن دسترسی پیدا کنید و مخاطب، آن برنامه را از دست می دهد.
وی افزود: در پادکست ها هر وقت در طول شبانه روز که بخواهید می توان از آن بهره برد و آن جایی که لازم است و آن بخشی که برای شما مفیدست را در راه و یا هر مکانی گوش دهید.
این استاد دانشگاه افزود: یکی دیگر از نقاط قوت پادکست ها قدرت انتخابی است که به شما می دهد و می توانید برنامه دلخواه خودرا انتخاب کنید و نسبت به برنامه های قبل و بعدش که برای شما مهم نیست به آسانی عبور کنید.
شاه قاسمی، توجه به صداهای مختلف را به سازندگان پادکست ها پیشنهاد کرد و اظهار داشت: معمولا تولیدکنندگان پادکست، موضوع های مهم را به خوبی می شناسند و با ایده های خود به سراغ ساخت آنها می روند. البته باید توجه داشت که به سراغ موضوع هایی که قرابت فرهنگی با ما ندارند، نرویم و یا از مطرح کردن مسائلی که خارج از عرف و شئونات اسلامی است، به جد پرهیز نماییم.
آخرین مهلت ارسال آثار به اولین مسابقه پادکست ریلی (ویژه خبرنگاران) ۳۰ مهر ۱۳۹۹ است و داوری آثار در آبان ۱۳۹۹ صورت خواهد گرفت و نتایج این مسابقه در ۲۶ آذر مصادف با روز حمل و نقل اعلام خواهد شد.
شرکت کنندگان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت راه آهن به آدرس www.rai.ir و کانال گپ مسابقه به آدرس https: //gap.im/rail.podcast مراجعه کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب