معاون وزیر كار:
آموزش های مهارتی برای مشاغل نوظهور و تکنولوژی های برافکن عرضه می شود
به گزارش تجهیزات جانبی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ورود آموزش های مهارتی به مشاغل نوظهور و تکنولوژی های برافکن را جهشی بزرگ به سمت نسل چهارم انقلاب صنعتی عنوان نمود.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا، «غلامحسین حسینی نیا» روز دوشنبه در نشست با اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، اهمیت و جایگاه ویژه مهارت آموزی را برای این کمیسیون برشمرد و اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور متولی عرضه آموزش های مهارتی با دارا بودن ۶۴۰ مرکز ثابت دولتی و ۱۳ هزار آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد، به دنبال گسترش چتر مهارتی و نهضت مهارت افزایی در مشاغل آینده و آینده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: پیشبینی ها حاکی از آنند که در سال ۲۰۳۰ چیزی در حدود ۳۵ درصد از مهارت های مورد نیاز برای نیروی کار تغییراتی جدی خواهند داشت و یک گام مهم برای جهش به انقلاب چهارم صنعتی بکارگیری مربیانی است که نه تنها در رشته تخصصی خود حرفه ای و کارآزموده اند بلکه فعالیت و ارتباط تنگاتنگی هم با فناوری اطلاعات و تکنولوژی های برافکن دارند.
وی ضمن اشاره به ۱۹ جامعه هدف سازمان آموزش فنی و حرفه ای در عرضه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار خاطرنشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در چهار خوشه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر به عرضه آموزش های مهارتی در حوزه های آموزشی جوار صنایع، آموزش روستایی و عشایر، جوار دانشگاه، موسسات کارآموزی آزاد، مراکز ثابت دولتی، پادگان ها، زندان ها و مدارس می پردازد.
حسینی نیا طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار را شیوه جدیدی در سیستم نوین آموزش مهارت عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از سیستم های نوین آموزش مهارتی در دنیا بخصوص در آلمان که بعنوان قطب صنعتی در کل دنیا مطرح است، سیستم آموزش دوگانه است که این سیستم آموزشی تفاوتش با سیستم های عادی آموزش مهارتی این است که در آموزش فنی و حرفه ای استانداردها ۳۰ درصد نظریه و ۷۰ درصد عملی و هر دو در محیط کارگاهی انجام می پذیرد.
وی از توانایی بیشتر از یک میلیون و ۴۰۰ واحد صنفی در ورود به طرح آموزش در محیط واقعی کار اطلاع داد و اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای در طول سال با حداکثر توان خود قادر به عرضه آموزش های مهارتی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به صورت تقریبی است که در صورت هم افزایی واحدهای تولیدی و صنفی، هزار و ۴۰۰ نفر دیگر زیر چتر مهارتی قرار خواهند گرفت.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای طرح کهاد ویژه دانشجویان درحال تحصیل و اجرای طرح مهارت افزایی دانش آموختگان دانشگاه ها، معروف به طرح نخلستان را تکمیل کننده حلقه مهارتی و اشتغال آفرین در حوزه مهارت افزایی فارغ التحصیلان دانشجویی برشمرد.
حسینی نیا خواهان توجه جدی به مشکلات این سازمان همچون تأمین اعتبارات مواد مصرفی و حق التدریس مربیان ساعی سازمان، بهبود وضعیت معیشت کارکنان شد و اظهار داشت: از تلاشهای پرارزش همکاران ساعی و پرتوانم در خانواده بزرگ سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در تمامی حوزه های آموزشی، پژوهشی، اداری و پشتیبانی، همه و همه؛ مربیان دلسوز و متخصص، همکاران با انگیزه و همراه، کارشناسان پرتوان و تلاشگر و مسؤلان ساعی در دو بخش دولتی و خصوصی قدردانی و تشکر می نماییم.
تاکید کمیسیون آموزش بر مهارت آموزی برای ایجاد اشتغال در کشور
در ادامه این نشست، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که کمیسیون آموزش در سال سوم فعالیت خود آموزش مهارتی را اولویت اصلی خود می داند، اظهار داشت: برای تحقق شعار سال و ایجاد اشتغال پایدار لازم است مهارت آموزی را در کشور به صورت عمومی تقویت نماییم.
«علیرضا منادی سفیدان» اظهار داشت: کمیسیون آموزش طی دو سال قبل گروههای هدف و مخاطب خویش را شناسایی کرده و در این خصوص برای آنها برنامه هایی داشته همچون گروههای هدف کمیسیون معلمان و شرکتهای دانش بنیان بوده که برای معلمان، قانون رتبه بندی معلمان و برای شرکتهای دانش بنیان قانون جهش تولید دانش بنیان را به تصویب رساند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که سال سوم در کمیسیون آموزش را بر اساس مهارت آموزی اختصاص خواهیم داد، اظهار داشت: با وجود این که قانونی در زمینه کمک به سازمان آموزش فنی و حرفه ای در مجلس یازدهم در مورد کمک خیران به این سازمان، به تصویب رساندیم اما نیازمند قانونگذاری جدید و تغییر ساختار برای چابک سازی مهارت آموزی در کشور هستیم.
وی با انتقاد از این که در دولت گذشته شورایعالی آموزش فنی و حرفه ای و مهارت آموزی به ریاست معاون اول رئیس جمهور غیرفعال بود، اضافه کرد: مشکل اصلی در حوزه اشتغال را باید در مهارت آموزی برطرف کرد و خدا را شاکریم که در دولت جدید جلسه نخست این شورا به ریاست آقای مخبر مصوبه خوبی هم داشت. انتظار داریم جلسات شورایعالی مهارت آموزی هم به صورت منظم در دولت جدید برگزار گردد.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در زمینه آموزش مهارتی، ۱۳ نهاد فعال می باشند که نباید با یکدیگر موازی کاری داشته باشند، متولی اصلی آموزش مهارتی در کشور را سازمان آموزش فنی و حرفه ای زیرنظر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دانست و اظهار داشت: تمامی نهادها باید با هماهنگی این سازمان در این خصوص فعالیت داشته باشند.
منادی همینطور بر لزوم تدوین اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و در نظر گرفتن طرح رتبه بندی مربیان این سازمان تاکید کرد و اظهار داشت: برای ارتقای مهارت آموزی در کشور لازم است طرح معیشت کارکنان سازمان فنی و حرفه ای و ارتقای کیفیت آموزش های مهارتی در دستورکار قرار گیرد و این طرح ظرف مدت یک ماه آینده به کمیسیون آموزش مجلس عرضه شود.
ضرورت انسجام بخشی شورایعالی آموزش مهارتی
در ادامه این جلسه «حسین حق وردی» رئیس کمیته آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای کمیسیون آموزش مجلس با برشمردن اهمیت مهارت آموزی به صورت عمومی، خاطرنشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای با وجود مأموریت سنگینی که دارد، اما امروز با مشکلات عدیده ای مواجه می باشد و لازمه حل این مشکلات تعامل بیشتر این سازمان با کمیسیون آموزش و مجلس است.
وی ضمن اشاره به تشکیل کمیته ای برای رصد مشکلات حوزه مهارت آموزی بین سازمان آموزش فنی و حرفه ای و کمیسیون آموزش مجلس، اظهار داشت: یکی از حوزه هایی که احتیاج به توجه دارد بروزرسانی قوانین و مقررات در زمینه مهارت آموزی برای افزایش آمار اشتغال در کشور است.
حق وردی با یادآوری این که برای تحقق شعار سال در خصوص تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نیاز است به آموزش مهارتی توجه جدی تری شود، اظهار داشت: با وجود این که مجلس سال قبل مصوبه ای در خصوص مجوز استفاده از کمک های خیرین را به سازمان فنی و حرفه ای کشور داد، اما این سازمان همچنان احتیاج به قوانین به روز و اصلاحات جدید در قوانین را دارد.
عضو ناظر مجلس در شورایعالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی با انتقاد از این که این شورایعالی هم نتوانسته انسجام بخشی در حوزه مهارت آموزی را ایجاد نماید خواهان جبران کمبود اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بخصوص در قوانین بودجه و برنامه های توسعه شد.