سخنگوی وزارت صمت خبر داد:
شروع جمع آوری 53 قلم لوازم یدکی فاقد شناسه و کد رهگیری در بازار، از فردا
به گزارش تجهیزات جانبی سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: سوداگری با جان و مال مردم در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق و غیر استاندارد اختتام می یابد و از فردا و در گام نخست، ۵۳ قلم لوازم یدکی که ۸۰ درصد مصرف بازار را شامل می شود، الزام به درج شناسه و کد رهگیری دارند.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از خبرگزاری ایرنا، "امید قالیباف" ضمن اشاره به این که از فردا (شنبه، ۱۵ مرداد) فرصت ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵۳ قلم لوازم یدکی تمام می شود، اضافه کرد: اگر بعد از این تاریخ، بازرسان لوازم یدکی مشمول طرح را بدون شناسه در سطح عرضه مشاهده کنند، مطابق قانون قاچاق محسوب شده و نسبت به جمع آوری آن اقدام خواهد شد.
سهم ۳۰ درصدی لوازم یدکی قاچاق و بی کیفیت
وی اظهار داشت: برآورد می شود از ارزش ۱۳ میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، ۳۰ درصد کالای قاچاق و تولیدات بی کیفیت باشد که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیر استاندارد است.
قالیباف بیان داشت: این حجم وسیع از قاچاق و تولید بی کیفیت برای کالاهایی که با جان مردم سر و کار دارد، به هیچ وجه قابل پذیرش نمی باشد و یکی از اولویت های وزارت صمت در دولت سیزدهم ساماندهی بازار لوازم یدکی است.
وی افزود: بعد از ماه ها جلسات هماهنگی با بیشتر از ۱۱ دستگاه حاکمیتی و اتحادیه ها و تشکل های خصوصی، در گام نخست ۵۳ قلم لوازم یدکی که ۸۰ درصد مصرف بازار را شامل می شود از ۱۵ مرداد اجبار به درج شناسه و کد رهگیری دارند.
قالیباف خاطرنشان کرد: پیش از این، باتری و کمک فنر هم مشمول درج شناسه کالا و کد رهگیری شده بودند.
وی اظهار داشت: برای اولین بار از یک مدل تعاملی_ اقناعی برای ساماندهی یکی از پیچیده ترین بازارها استفاده شده و مقرر است با پایش و رصد بازار لوازم یدکی، علاوه بر رفع نقاط ضعف در اجرا، نتایج آن هم به استحضار مردم رسانیده شود.
وی افزود: نتیجه این مدل جدید، آن شده که اجماع خوبی میان تولیدکنندگان و توزیع کنندگان ایجاد شود که اجرای طرح را آسان تر می کند.
سخنگوی وزارت صمت، لوازم یدکی موجود در بازار را در چهار گروه قاچاق محرز، بدون منشاء، تولید داخل و واردات، تقسیم بندی کرد و اظهار داشت: تکلیف کالای قاچاق محرز که مطابق قانون مشخص است اما، اگر در شبکه توزیع کالاهایی وجود دارند که از آن با عنوان "بدون منشاء" نام می بریم، واحد عرضه کننده با تایید کمیته فنی اتحادیه ذی ربط یک هفته زمان دارد تا نسبت به دریافت شناسه کالا از راه سامانه جامع تجارت اقدام نماید.
قالیباف، گام دوم ساماندهی بازار لوازم یدکی را شامل ۱۵۰ قلم ذکر کرد که بعد از اتمام عملیات اجرایی اولین مرحله آغاز خواهد شد.
وی اظهارداشت: روی دیگر سکه حذف قاچاق لوازم یدکی، دادن بازاری به ارزش چهار میلیارد دلار به قطعه سازان است که باید از این فرصت به خوبی استفاده گردد.
وی خاطرنشان کرد: هدف بزرگ دیگری که ساماندهی بازار لوازم یدکی دنبال می کند، به روز شدن استانداردها است، چونکه به علت عدم شفافیت در این بازار در بعضی موارد استانداردها ۵۰ سال است به روز نشده که این مشکل، علاوه بر اشکال در ایمنی وسایل نقلیه، بر آلودگی هوا هم موثر است.
سخنگوی وزارت صمت پیشبینی کرد: بازار لوازم یدکی در سطح عرضه شاهد یک دگرگونی اساسی باشد و از شکل سنتی کنونی به سمت شیوه های نوین و قابل نظارت نظیر هایپرهای لوازم یدکی یا فروش از راه شبکه های مجازی تغییر خواهد نمود.
قالیباف با یادآوری فرسودگی وسایل نقلیه، اظهار داشت: برآورد می شود سه میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و بیشتر از ۹ میلیون موتورسیکلت در شرایط اسقاط قرار داشته باشند که فعلاً از آنها استفاده می شود و پایش بازار لوازم یدکی به این بخش، تا رسیدن به سازوکارهای تشویقی برای اسقاط، کمک خواهد نمود.
وی ضمن اشاره به این که مصرف کنندگان هم می توانند از راه سامانه اصالت سنجی از خرید کالای خود اطمینان حاصل کنند، تصریح کرد: بدون همراهی مصرف کنندگان حذف لوازم یدکی بدون استاندارد و قاچاق ممکن نیست و ازاین رو وزارت صمت از همه مصرف کنندگان لوازم یدکی درخواست می کند از فروشگاه های معتبر و لوازم یدکی دارای شناسه خرید خویش را انجام دهند.