رقابت پذیر کردن تولیدات علمی و مقالات به زبان های عربی راهکاری برای تقویت نام خلیج فارس
به گزارش تجهیزات جانبی، رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با تکیه بر ضرورت رقابت پذیر کردن تولیدات علمی با طرح این سؤال که چند درصد از مقالات حوزه دریایی به زبان های عربی، فرانسوی و چینی است، اظهار داشت: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در توسعه دریا، نقطه قوت توسعه همکاریهای مشترک میان مراکز و دانشگاه های فعال در این حوزه می باشد.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایسنا، دکتر مرتضی توکلی در بیست و دومین نشست شورایعالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی که از بامداد امروز چهارشنبه در محل پژوهشگاه اقیانوس شناسی برگزار شد، ضمن اشاره به امکانات تحقیقاتی این پژوهشگاه در حوزه های علوم و فنون دریایی، اظهار نمود: این پژوهشگاه علاوه بر در اختیار داشتن کاوشگر خلیج فارس دارای ۴ ایستگاه تحقیقاتی نوشهر، بوشهر، چابهار و بندر عباس است و محققان در حوزه های در رابطه با اقیانوس شناسی مشغول تحقیقات هستند.
وی انجام اکتشافات آب های عمیق در عمق ۲۱۲۳ را از دستاوردهای اخیر این پژوهشگاه نام برد و اضافه کرد: این موفقیت باعث شد تا ایران در باشگاه کشورهای دارای توانمندی در اکتشاف آب های عمیق وارد شود.
توکلی ضمن اشاره به سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد توسعه دریا محور، این سیاست ها را نقطه قوت همکاریهای مشترک میان مراکز و دانشگاه های فعال در این عرصه دانست.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی ضمن اشاره به شعار سال جاری در خصوص جهش تولید و مشارکت مردم، تصریح کرد: مکانیزم های عملیاتی برای تحقق این سیاست ها می تواند شامل «ایجاد و تنوع در محصولات علم و فناوری»، «رقابت پذیر کردن تولید علم»، «بهره وری علمی هم در دانشگاه ها و هم در جامعه»، «تامین نیازهای علمی و پژوهشی» و «برندسازی» باشد.
وی ایجاد ارزش افزوده در تولید علم، طراحی و استقرار زنجیره تأمین، شناسایی درست نیازهای علمی، به کارگیری فناوری های روز و حل مسائل در تولید علم را از دیگر مکانیزم های تحقق این سیاست ها نام برد.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با تکیه بر لزوم رقابت پذیر کردن تولیدات علمی با طرح این سؤال که چند درصد از مقالات حوزه دریایی به زبان های عربی، فرانسوی و چینی است، افزود: تولید مقاله و تربیت دانشجو در کشورهای دیگر ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار هزینه دارد که این میزان در ایران ۲ تا ۳ هزار دلار است.
وی یکی از چالش های حوزه شیلات را فقر اکسیژن در خلیج فارس و دریای عمان ذکر کرد و خاطرنشان کرد: علیرغم این مسئله چند درصد از تحقیقات و رساله های دانشجویی در این عرصه اجرایی شده است؟
توکلی با اشاره به اینکه نام «خلیج فارس» درحال کم رنگ تر شدن است، اظهار داشت: دانشگاه های دریایی باید در این حوزه وارد شوند و پیشنهاد می شود که علاوه بر توسعه مطالعات در این حوضه، یک شماره از مجلات علمی و تحقیقاتی خویش را به نام «خلیج فارس» اختصاص دهند.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی ضمن اشاره به سیاستگذاری های کلی در سند ابلاغی رهبری، اظهار نمود: سیاستگذاری یکپارچه امور دارایی و مدیریت چابک و کارآمد یکی از این سیاست ها به حساب می آید. هم اکنون ۲۶ نهاد در حوزه دریایی فعال می باشند، ولی اعتباراتی که به آنها اختصاص داده می شود، ناچیز است.
وی، توسعه فعالیتهای اقتصاد دریا محور و ایجاد قطب های توسعه دریایی پیشران در سواحل، جزایر و پس کرانه هارا بگونه ای که رشد اقتصادی در حوزه فعالیت دریا محور طی ۱۰ سال دو برابر شود، یکی دیگر از سیاست های توسعه دریا محور عنوان نمود و اظهار داشت: «تدوین طرح جامع توسعه دریامحور با پهنه بندی دریا، کرانه و پس کرانه و تعیین سهم و جغرافیای جمعیت در حوزه های تجارت، صنعت کشاورزی و گردشگری« و «بهره برداری حداکثری و بهینه از ظرفیت ها، منابع و ذخایر زیست بوم دریایی با رویکرئ ممانعت از تخریب محیط زیست» از دیگر سیاست ها در این عرصه به حساب می آید.
به قول توکلی، تأمین و ارتقای منابع انسانی، توسعه همکاری اقتصادی و تجاری با قطب های منطقه ای، افزایش سهم کشور در حمل و نقل دریایی و ترانزیت، پشتیبانی از سرمایه گذاران بومی و محلی در طرح های توسعه ای و پشتیبانی از فعالان اقتصادی و بنگاه های کوچک و متوسط از دیگر سیاست های توسعه دریا محور به حساب می آید.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی تصریح کرد: در حالیکه ایران بیشترین میزان ناوگان حمل و نقل دریایی را در خلیج فارس و دریای عمان دارد، ولی ۱۰ درصد از بهره برداری های این حوزه متعلق به ایران است.
منبع: 93z.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب