ابداع پلاستیکی که 15 برابر سریع تر از کاغذ در دریا تجزیه می شود

تجهیزات جانبی: دانشمندان پلاستیکی ساخته اند که 15 برابر سریع تر از کاغذ در دریا تجزیه می شود و در یک آزمایش 36 هفته ای 65 تا 70 درصد از جرم خودرا در جریان آب دریا از دست داد.

به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایسنا، محققان سال هاست که درحال بررسی تخریب زیستی پلاستیک ها در اقیانوس ها هستند و بدنبال کشف این هستند که کدام نوع از پلاستیک ها سریع تر تجزیه می شود.
از آنجا که سالانه میلیونها تن پلاستیک همچنان وارد اقیانوس ها می شود، درک زیست تخریب پذیری پلاستیک های مختلف بسیار مهم شده است.
به نقل از آی ای، کشف جدید دانشمندان مؤسسه اقیانوس شناسی وودز هول(WHOI) می تواند یک عامل تغییر دهنده در نبرد با آلودگی پلاستیکی اقیانوس ها باشد.
آنها دریافتند که «سلولز دی استات»( cellulose diacetate) یا به اختصار CDA که نوعی پلاستیک زیستی است که بالاتر از ۱۰۰ سال است از آن استفاده می شود، در محیط های دریایی سریع تر از هر پلاستیک شناخته شده دیگری تجزیه می شود.
سلولز دی استات؛ زیست پلاستیکی با سریع ترین تجزیه
CDA یک پلاستیک زیستی مشتق شده از سلولز و یک پلیمر طبیعی است که در دیواره های سلولی گیاهان خصوصاً در خمیر پنبه و چوب یافت می شود. این نوع پلاستیک از زمان توسعه در اواخر دهه ۱۸۰۰ راه خودرا به قشر بزرگی از محصولات، از عینک آفتابی و فیلتر سیگار گرفته تا فیلم های عکاسی باز کرده است.
CDA یک ماده همه کاره است که ما در زندگی روزمره خود بدون این که متوجه باشیم از آن استفاده می نماییم.
بگفته پژوهشگران، CDA در مقایسه با سایر پلاستیک های زیستی، سریع ترین تجزیه را در آب دریا نشان میدهد و با معرفی یک پروسه اصلاح به نام «کف کردن» که در آن مواد متخلخل ساخته می شوند، می تواند تا ۱۵ برابر سریع تر از شکل جامد خود تجزیه شود.
در حقیقت CDA فوم شده یا کف کرده حتی سریع تر از کاغذ که اغلب به عنوان یکی از سازگارترین مواد با محیط زیست در نظر گرفته می شود، تجزیه می شود.
کالین وارد(Collin Ward) نویسنده ارشد این مطالعه بر اهمیت این یافته ها تاکید کرد و اظهار داشت: ما دانش بنیادی را به طراحی یک ماده جدید تبدیل کردیم که بطور همزمان نیازهای مصرف کننده را برآورده می کند و در اقیانوس سریع تر از هر ماده پلاستیکی دیگری که می شناسیم تخریب می شود، حتی سریع تر از کاغذ.
این تیم تحقیقاتی یک آزمایش ۳۶ هفته ای را به انجام رساند که در آن فوم CDA در مخازن پر از آب دریا که بطور مداوم در جریان بود قرار داده شد. نتایج قابل توجه بود و مشاهده شد که ۶۵ تا ۷۰ درصد از جرم اولیه ماده از بین رفت که نشان دهنده تجزیه زیستی سریع آنست.
در مقابل، پلاستیک های معمولی مانند استایروفوم در طول زمان مشابه هیچ تخریبی از خود نشان ندادند. این نشان دهنده پتانسیل فوم CDA برای کاهش قابل توجه اثرات زیست محیطی طولانی مدت پلاستیک در اقیانوس هاست.
فوم CDA؛ گامی به طرف آینده ای پاک تر
یکی از امیدوارکننده ترین جنبه های این مطالعه، پتانسیل CDA برای جایگزینی با تعدادی از مشکل سازترین پلاستیک ها در زندگی روزمره ماست.
یافته های این مطالعه می تواند به دور کردن صنایع از پلاستیک های سنتی و به سوی جایگزین های دوستدار محیط زیست کمک نماید.
موفقیت فوم CDA نشان میدهد که این ماده می تواند در قشر بزرگی از محصولات استفاده گردد و میزان زباله های پلاستیکی پایدار در اقیانوس ها را کم کند.
پژوهشگران این مطالعه را در یک محیط آزمایشگاهی کنترل شده با بهره گیری از آب دریا انجام دادند. آنها با تنظیم دقیق متغیرهایی مانند نور، دما و جریان آب توانستند شرایط واقعی اقیانوس ها را شبیه سازی کنند. این رویکرد به آنها یک نشانه قابل اعتماد از نحوه عملکرد CDA در محیط های طبیعی دریایی ارائه داد.
آینده ای بدون آلودگی پلاستیکی
نتایج این مطالعه بسیار فراتر از CDA است. از آنجا که پلاستیک ها همچنان منبع اصلی آلودگی در محیط های دریایی هستند، یافتن جایگزین هایی با تجزیه سریع تر مانند فوم CDA می تواند به کاهش این لطمه کمک نماید.
این کشف که فوم CDA حتی سریع تر از کاغذ تجزیه می شود، می تواند رویکرد ما به بسته بندی، تولید و اقلام روزمره را متحول کند.
فوم CDA و پلاستیک های زیستی مشابه می توانند جایگزین پلاستیک های مضر در طیف وسیعی از کاربردها شوند. این کار نه فقط اثرات زیست محیطی زباله های پلاستیکی را می کاهد، بلکه ما را به آینده ای نزدیک می کند که در آن اقیانوس های ما دیگر با پلاستیک های پایدار خفه نشوند.
یافته های این پژوهش در مجله ACS Sustainable Chemistry & Engineering انتشار یافته است.

منبع:

نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵