سامسونگ در آستانه رونمایی از تلویزیون های نسل جدید حاوی نقاط کوانتومی
به گزارش تجهیزات جانبی، شرکت سامسونگ الکترونیکس (Samsung Electronics) در تلاش است تا از جایگاه خود بعنوان پرفروش ترین برند تلویزیون در جهان که به مدت ۱۹ سال حفظ نموده، دفاع کند. با افزایش تهدید برندهای چینی مانند هایسنس (Hisense) و تی سی ال (TCL) که به تدریج سهم بازار را از سامسونگ می ربایند، این غول فناوری کره ای به فناوری جدیدی روی آورده که می تواند آینده صنعت تلویزیون را دگرگون کند؛ تلویزیون های QLED واقعی.
به گزارش تجهیزات جانبی به نقل از ایسنا، بر اساس گزارشی از بیزینس کُریا (BusinessKorea)، سامسونگ توسعه تلویزیون های QD-LED خویش را تسریع کرده تا ضمن مواجهه با رقبا، بار دیگر سلطه خویش را در بازار جهانی تلویزیون تثبیت کند.
این پروژه یک همکاری مشترک میان چندین واحد تجاری سامسونگ، همچون بخش نمایشگرهای بصری (Visual Display) که مسئول فروش تلویزیون های این شرکت است و سامسونگ دیسپلی (Samsung Display) که نمایشگرهای داخلی تلویزیون ها را توسعه می دهد، بحساب می آید. همچنین، مؤسسه تحقیقاتی پیشرفته سامسونگ که پیشتر با نام سامسونگ اِدوَنسد اینستیتوت آو تکنولوژی (Samsung Advanced Institute of Technology – SAIT) شناخته می شد، در این پروژه نقش مهمی ایفا می کند.
طبق این گزارش، سامسونگ هدف داخلی خویش را تولید انبوه نمایشگرهای EL-QD طی چند سال آینده قرار داده و به صورت کامل در راه توسعه این فناوری متعهد است.
فناوری QD-LED که با نام هایی مانند EL-QD، QDEL، QD-EL و NanoLED هم شناخته می شود، گامی بزرگ در دنیای نمایشگرها به شمار می آید. این فناوری از الکتریسیته برای تحریک نقاط کوانتومی استفاده می نماید و نور رنگی تولید می کند، بدون آن که احتیاجی به دیودهای نوری جداگانه باشد.
این نقاط کوانتومی مشابه نمونه های مورد استفاده در تلویزیون های QLED و Mini-LED امروزی هستند، اما ابعادی به مراتب کوچکتر داشته و شامل ساب پیکسل های میکروسکوپی در سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز هستند.
فناوری QD-LED می تواند دقت رنگی مشابه تلویزیون های OLED را عرضه دهد؛ در کنار کنتراست بالا و سیاهی عمیق که کیفیت تصویر زنده تری را به نمایش می گذارد. اما این فناوری نسبت به OLED برتری هایی دارد؛ همچون این که برخلاف OLED که به علت ماهیت ارگانیک خود با گذشت زمان گرفتار افت کیفیت می شود، QD-LED این مشکل را ندارد. همچنین، انتظار می رود این فناوری در مصرف انرژی کارآمدتر از OLED عمل کند.
با وجود نمایش چندین نمونه اولیه از این تکنولوژی طی سالهای اخیر توسط سامسونگ و رقبایی همچون تی سی ال (TCL)، نانوسیس (Nanosys) و شارپ (Sharp)، هنوز مشکلاتی بر سر راه تولید انبوه این نمایشگرها وجود دارد. سامسونگ حالا جدیت بیشتری در رقابت برای تبدیل شدن به نخستین شرکتی که QD-LED را تجاری سازی می کند، دارد. این شرکت امیدوار است که بتواند به کمک این فناوری، برتری خویش را در بازار جهانی تلویزیون تا ۱۰ تا ۲۰ سال آینده حفظ کند.
یکی از بزرگ ترین چالش هایی که سامسونگ باید بر آن غلبه کند، پایدارسازی نقاط کوانتومی مورد استفاده در این نمایشگرها است. همچنین، با این که گفته می شود QD-LED در مصرف انرژی بهینه تر از OLED خواهد بود، هنوز برخی مشکلات در حوزه بهره وری انرژی باقیمانده است.
به نقل از ستاد نانو، شرکت نانوسیس (Nanosys) که نقاط کوانتومی مورد استفاده در تلویزیون های سامسونگ را طراحی و تولید می کند، درحال کار بر روی نسخه ای از QD-LED مخصوص خود است. این شرکت در سال ۲۰۲۳ توسط گروه Shoei Chemical) ژاپن خریداری شد و فورا برنامه های مشابهی را برای تسریع توسعه این فناوری اعلام نمود.
به این ترتیب، رقابت در زمینه QD-LED بسیار داغ شده و سامسونگ برای حفظ جایگاه خود در بازار جهانی تلویزیون باید تمام تلاش خویش را به کار گیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب